Sista dagen, safari del 10

Det började närma sig slutet på min safari i Tanzania. På måndagskvällen skulle jag flyga hem till Sverige igen. Men det var fortfarande söndag och vi hade eftermiddagen på oss att få se många fantastiska upplevelser.

Vid Lake Manayra så blev det en blandning av en massa pelikaner i skyn och på marken giraffer som gick på den färgskiftande sand dyn. Alla flamingos som man hade hoppats att få se i massor höll sig på andra sidan sjön. Men vad gjorde det när man nyss fått uppleva pelikanskocken i luften.

Man skymtar flamingosarna vid långt där borta. Tidigare på dagen fick vi uppleva migrationen av gnuer. Vi kom åkandes i jeepen genom sanddyner i en dal och helt plötsligt fick vi syn på en flock som stannade i skogsdungen och stirrade på oss.

Dom stod där och det såg ut som att dom funderade på om dom skulle våga passera oss.

Efter en stund så satte dom fart. Chauffören sa att ibland kunde de ta upp till två timmar innan alla har passerat. Men som tur var ( ja, faktiskt tyckte jag det) blev det bara en halv timme ca.

Det bara vällde fram av gnuer och det såg ut som att det aldrig skulle ta slut. Zebrorna trivs bra med gnuer och dom blandar sig gärna med gnuerna. Varför dessa djur heter Gnu hördes också på lång väg. Gnuuu, Gnuuu, så nu vet jag var namnet kommer ifrån.

Det blev så många att dom inte fick plats på bild. Ett vidvinkel objektiv hade inte varit så dumt vid det här tillfället. Vid Lake Manayra så var det lite mindre med djur. Elefanter, antiloper, fåglar, och apor var några av dom djur vi såg.

Några tog det väldigt lugnt.....

Några fightades eller lekte. Det var svårt att avgöra...

Den här mamman ville inte dela med sig av sin godsak. Hon luggade sin unge till och med, när den blev för närgången.

Blå makaker.

Dagen började närma sig sitt slut och vi återvände till vårt sista hotell på denna resa.

Nu bodde jag i en sån här hydda och med en fin kvällsutsikt.

Fem olika hotell övernattningar på denna tiodagars resa. En fantastisk resa som jag önskar att alla kan få möjlighet att göra någon gång i sitt liv. Jag hade nu bara en heldag kvar och den valde jag bort att fotografera. Efter att ha lämnat mina oerhört trevliga reskamrater på flygplatsen så fick jag nu sällskapa med min reseledare till mitt flyg skulle gå på kvällen. Hans uppdrag var egentligen slutfört men jag fick hänga på ändå. Det tackar jag för och jag fick en liten extra sightsing i Arusha. En stad under utveckling.

Vi gjorde först ett besök på ett galleri med utställningar av konstnärer och fotografer verksamma i Tanzania. Det var väldigt intressant och modernt bygge med massor av konst och historia. Vi tillbringade över en timme med att fördjupa oss i konstens värld.

Några få byar passerade vi och det var lerigt och såg väldigt fattigt ut. Jag ville inte fotografera.  Människor bodde i skjul och små tegelhus av det enklaste slaget. Det råder ingen direkt svält men oerhört fattigt i våra ögon. När man närmade sig Arusha så blev det bättre standard och jag fick en rundtur i Arusha mitt i city och ut i bostasdområdena. Regnet öste ner och promenaden till marknaden i city avstod vi ifrån.

Vi körde in i de rikas kvarter och där var villorna stora som i dom fina kvarteren i Sthlm (en liknelse bara) bakom höga murar. I kvarteret bredvid några meter runt hörnet så hamnade man i dom fattigas kvarter. Det blev en sån slående kontrast mellan fattig och rik!!

Efter att blivit visad runt av reseledaren och taxichauffören som körde oss runt i Arusha, så åkte vi tillbaka till Moivaro hotell som var sista vistelsen innan min resa till flygplatsen.

Jag riktar ett speciellt Tack till Jambo Tours och dess kunniga och mycket trevliga reseledare Bengt  som gjorde resan suverän och bekväm på alla sätt och vis (trots skumpande vägar). Stort Tack till mina två urtrevliga resekamrater från Göteborg som man fick äran att lära känna under tio dagar tillsammans. Vi var en liten grupp (några avbokade resan strax innan) men så bra vi har haft det.Suverän mat och mycket fina hotell har vi bott på. Finns inget att klaga på !!!!

En resa som jag inte kommer att glömma i första taget......Tack alla ni som hängt med mig i resan här på bloggen och kommit med så fina uppmuntrande ord om mina bilder. Det har värmt mitt hjärta. För jag har ju bara fotat utav bara sjutton och med glädje delat med mig av min resa :)

Ps. Det kommer säkert en och annan bild i bloggen i fortsättningen också.

Tack !!!!

Inlagt 2014-02-20 22:43 | Läst 1990 ggr. | Permalink
Det har varit spännande att få följa med på din resa & massor av fina bilder har du ju tagit, hoppas vi får se ännu fler framöver... =)
Svar från Tinaspicture 2014-02-21 00:04
Tackar Urban !! Jag har ju ca 1000 bilder kvar som ligger och väntar i en andra genomgång av redigering. Så det lär dyka upp när dom blivit granskade igen :)))
Jag tackar också för fina bilder och trevlig berättelse! Kändes 10 dagar lagom?
Svar från Tinaspicture 2014-02-21 08:48
Ja det var perfekt !! Men man bör räkna med att ha extra dagar att vila upp sig på. För det tog mer på det fysiska än vad man kan tro. Det är därför många lägger till några dagar på Zanzibar. Jag valde att åka hem, men så var jag ju ledig hemma istället. Men totalt utslagen några dagar.
Linslus45 2014-02-21 10:26
Jag hade tänkt 5-6 dagar safari och en vecka på Zanzibar. Vi får se när det blir av! :-)